Die Rolle des NTSB

1. Das NTSB & das FBI

Das National Transportation Safety Board (NTSB) ist das US-amerikanische Gegenstück zur deutschen Bundesstelle für Flugunfalluntersuchung mit etwas größerem Aufgabenbereich. Die Aufgabenbeschreibung der Behörde:

The National Transportation Safety Board is an independent Federal agency charged by Congress with investigating every civil aviation accident in the United States and significant accidents in the other modes of transportation — railroad, highway, marine and pipeline — and issuing safety recommendations aimed at preventing future accidents. The Safety Board determines the probable cause of:
- all U.S. civil aviation accidents and certain public-use aircraft accidents;
- selected highway accidents;
- railroad accidents involving passenger trains or any train accident that results in at least one fatality or major property damage;
- major marine accidents and any marine accident involving a public and a nonpublic vessel;
- pipeline accidents involving a fatality or substantial property damage;
- releases of hazardous materials in all forms of transportation; and
- selected transportation accidents that involve problems of a recurring nature.

The NTSB’s mission is primarily proactive–the prevention of transportation accidents–yet the agency accomplishes this mission primarily by being reactive in responding to catastrophic events. The NTSB’s goal is to improve quality (safety and performance) through the analysis of failure (the crash of an aircraft). When defects are found, the NTSB issues recommendations that can have profound effects on how aircraft are designed, manufactured, and operated.

(Sarsfield et al: NTSB, S. 4)

Der zentrale Begriff dieser Aufgabenbeschreibung ist “cause”. Die Fragestellung des NTSB ist die nach der Ursache eines Unfalls im Transportwesen.

Since its creation in 1967, the Safety Board’s mission has been to determine the probable cause of transportation accidents and to formulate safety recommendations to improve transportation safety.

Im Rahmen einer solchen Untersuchung greift das NTSB ggf. auf umfangreiche Daten verwandter Institutionen zurück, bspw. auf Funkverkehraufnahmen der FAA (Bsp., Bsp.), Radardaten des 84th Radar Evaluation Squadron RADES (Bsp., Bsp.), Cockpit Voice Recorder aus dem Flugzeug der betroffenen Airline (Bsp., Bsp.), Flight Data Recorder aus dem Flugzeug der betroffenen Airline (Bsp., Bsp.). Zum Untersuchungsstandard gehört zudem die Besichtigung der Absturzstelle (Bsp., Bsp.).
Das Ergebnis sind oft umfangreiche Reporte; Bsp. United Airlines Flight 585, N999UA, März 1991; Federal Express Flight 1406, N68055, Sept. 1996; Bsp. McDonnell Douglas DC-8-71F, N8079U, Feb. 2000.

Wird ein Schiff mit einer Bombe zum Sinken gebracht, handelt es sich nicht um einen Unfall im engeren Wortsinn, denn die Ursache des Sinkens ist eine kriminelle Handlung des Bombenlegers. Eine detaillierte Ermittlung der Ursache durch das NTSB erübrigt sich für solche Fälle – Motive, Planung, Hintergründe einer kriminellen Handlung werden von jeher durch entsprechende Ermittlungsbehörden untersucht, in den USA standardmäßig durch das FBI. Stellt sich heraus, dass die Ursache einer Katastrophe im Transportwesen eine kriminelle Handlung ist, wird die Federführung der Untersuchung deshalb grundsätzlich vom NTSB an das FBI übergeben.

Investigations Involving Criminal Activity
In cases of suspected criminal activity, other agencies may participate in the investigation. The Safety Board does not investigate criminal activity; in the past, once it has been established that a transportation tragedy is, in fact, a criminal act, the FBI becomes the lead federal investigative body, with the NTSB providing any requested support.

Ein Beispiel aus dem Jahr 1987:

One example would be the crash of a Pacific Southwest Airlines flight in San Luis Obispo, California on December 7, 1987. All 43 persons aboard died in the crash of the Bae-146. Because of information conveyed over the radio by the flight crew shortly before the crash, the FBI instituted its own investigation, parallel to the Safety Board’s investigation, to determine if a crime had been committed. Within days, it was learned that a former employee of the airline had boarded the plane with a gun and, while the plane was in cruise flight, had shot the flight crew, causing the aircraft to crash. When that was made evident, the FBI assumed control of the investigation.

Ein Beispiel aus dem Jahr 1994:
Aircraft: McDonnell Douglas DC-10-30, registration: N306FE
Injuries: 3 Serious, 1 Minor.
NTSB investigators may not have traveled in support of this investigation and used data provided by various sources to prepare this aircraft accident report.
THIS OCCURRENCE WAS THE RESULT OF CRIMINAL ACTIVITY. CONSULT FEDERAL BUREAU OF INVESTIGATION.
The National Transportation Safety Board determines the probable cause(s) of this accident as follows:
Not Determined.

Ein Beispiel aus dem Jahr 2010:

The National Transportation Safety Board has transferred control of the investigation into yesterday’s crash of a small aircraft into an office building in Austin, Texas to the Federal Bureau of Investigation.
On the morning of February 18, 2010, a Piper PA-28 struck a 7-story building housing federal offices in Austin, Texas. The NTSB immediately initiated an investigation and dispatched a team of investigators to the scene. Information developed about the circumstances of the crash since that time point toward an intentional act rather than an accident.

Das NTSB kann in solchen Fällen als wichtige Ermittlungsstütze für das FBI dienen – die Expertise der Mitarbeiter des NTSB übertrifft schließlich in verschiedenen Bereichen, etwa der Auswertung von Radardaten, die Expertise eines FBI-Agenten deutlich. Die Zusammenarbeit wird in regelmäßigen Übungen geprobt (vgl. NTSB/FBI Evidence Response Team (ERT) Joint Training, NTSB/FBI Victim Assistance Rapid Deployment Team (VARDT) Joint Training).
Ein plastisches Beispiel für die eng verzahnte Zusammenarbeit der Behörden stellt die Untersuchung zum Absturz von TWA 800 im Jahr 2006 dar – da das FBI zeitweilig einen kriminellen Hintergrund nicht ausschließen konnte, ermittelten NTSB und FBI parallel und unterstützten sich an verschiedenen Schnittstellen (vgl. das umfangreiche Archiv des NTSB zu TWA 800). Ein Beispiel (aus einer Stellungnahme von James Hall, Präsident des NTSB):

In cooperation with the FBI, we have conducted tests and examinations of the wreckage to determine if a high speed fragment may have penetrated the center fuel tank and provided an ignition source.

Im Zusammenhang mit TWA 800 weist der für die Augenzeugen verantwortliche Ausschuss des NTSB auch auf den unterschiedlich reglementierten Umgang beider Behörden mit dem Beweismaterial hin:

This concern arose from a fundamental difference in the way the FBI and NTSB generally handle investigative information: the majority of information obtained by the NTSB during the course of an investigation is made available to the public, but the FBI usually restricts the release of the evidence that it gathers during a criminal investigation.

Die Abgabe der Untersuchungsleitung an die jeweils andere Behörde kann selbstverständlich auch in die entgegengesetzte Richtung verlaufen: Stellt sich heraus, dass ein Unglück im Transportwesen keinen kriminellen Hintergrund hat, überlässt das FBI dem NTSB die Untersuchung bzw. Federführung (Bsp.).

2. Das NTSB und 9/11

All diese sowohl vor als auch nach 9/11 gültigen Richtlinien fanden natürlich auch 9/11 Anwendung. Mit dem Flug von UA 175 in den Südturm des WTC um 09:02:59 Uhr EDT war klar, dass es sich hier nicht um einen furchtbaren Unfall, sondern einen Terrorakt handelt. Der Vizepräsident des NTSB merkt in einer Rede von 2002 rückblickend an:

So on the morning of September 11, when I got the first call about a jet hitting a building in New York, I assumed I would be heading up there with a GO Team. Within minutes, the second plane hit and I realized this was not likely to be an NTSB investigation.

Die Abgabe der Untersuchung an das FBI wurde am 13.09.01 bekanntgegeben:

The National Transportation Safety Board is providing technical assistance to the Federal Bureau of Investigation, which is the lead agency investigating the terrorist attacks of September 11.

Die Unterstützung des FBI wird in derselben Pressemeldung konkretisiert:

At the request of the FBI, the Safety Board has sent investigators with knowledge of aircraft structures and flight recorders to the crash sites in New York, Pennsylvania and at the Pentagon. They are assisting in the search for the cockpit voice recorders and flight data recorders – the so-called “black boxes” – and helping to identify aircraft parts.
The NTSB has offered the use of its laboratories to read out any recorders the FBI may find. The Safety Board also dispatched its family affairs specialists to New York and Pennsylvania to advise the FBI and the airlines on providing federal services to the families of the victims of these crimes. Similar assistance is being provided for the crash at the Pentagon.

Bei vier Flugzeugen an drei Tatorten war das auszuwertende Material immens. Die Angabe der mitwirkenden NTSB-Angestellten schwankt zwischen 60 und 80:

In the aftermath of the tragedies that occurred on September 11, 2001, for many weeks the Board assisted the Federal Bureau of Investigation (FBI). Over 60 Safety Board employees worked around the clock in Virginia, Pennsylvania, New York, and at our headquarters in Washington, D. C., assisting with aircraft parts identification, searching for and analyzing flight recorders, and working with the air carriers to assist the victims’ families. Although Safety Board employees frequently view the aftermath of aviation disasters, nothing in their experience prepared them for the magnitude of the September 11th devastation. I applaud all involved, and want to take this opportunity to publicly commend them for their accomplishments.

Marion C. Blakey, Chairman des NTSB

On September 11, 2001, terrorists took command of American Airlines flight 11, United Airlines flight 175, American Airlines flight 77 and United Airlines flight 93. The first two airplanes were crashed into the World Trade Center in New York City and the third was crashed into the Pentagon. The fourth airplane crashed near Shanksville, Pennsylvania, presumably during an intervention by passengers on the flight. It quickly became apparent that the attacks involved criminal intent. Therefore, they were under the jurisdiction of the FBI rather than the NTSB. However, the Safety Board provided extensive support to the FBI, involving more than 80 NTSB personnel in the investigations.

NTSB Annual Report 2000-2001

Die Kooperation der Behörden an einigen Schnittstellen für den Tatort Pentagon ist im Buch “Firefight” von Creed/Newman dargestellt.
Das NTSB erhielt u.a. Zugang zu Radardaten, ATC-Transkripten und FDR-Daten und ermittelte u.a. die Flugbahnen der Flugzeuge anhand von FDR- und Radardaten. In den Jahren 2001/2002 wurden verschiedene Reporte verfasst, die nicht nur dem FBI, sondern auch später der 9/11 Commission als wichtige Ergänzung zu den Primärdaten dienten. Insgesamt liegen vor:
- Vier Flight Path Studies:
Flight Path Study AA 11
Flight Path Study UA 175
Flight Path Study AA 77
Flight Path Study UA 93
- Drei FDR Reports:
Flight Data Recorder Report AA 77
Flight Data Recorder Report UA 93
AA 77/UA 93 Autopilot Study
- Vier ATC Reports:
Air Traffic Control Report AA 11
Air Traffic Control Report UA 175
Air Traffic Control Report AA 77
Air Traffic Control Report UA 93
- Zwei Impact Speed Studies:
AA 11/UA 175 Radar Data Impact Speed Study
UA 175 Video Data Impact Speed Study
- Mindestens drei weitere Reporte:
Radar Data Study (AA 11, UA 175, AA 77, UA 93)
Debris Trajectory Study UA 175
CVR Report UA 93

Diese Reporte beleuchte verschiedene Aspekte des Flugverhaltens, aber nicht die Ursachen der Attentate überhaupt. Warum? Es handelte sich bei den Anschlägen von 9/11 nicht um vier Unfälle, sondern um kriminelle Akte.
Im Jahr 2006 wurden vier formelle Verlautbarungen hierzu veröffentlicht – je Flugzeug eins.

The terrorist attacks of September 11, 2001 are under the jurisdiction of the Federal Bureau of Investigation. The Safety Board provided requested technical assistance to the FBI, and this material generated by the NTSB is under the control of the FBI. The Safety Board does not plan to issue a report or open a public docket.
The National Transportation Safety Board determines the probable cause(s) of this accident as follows:
The Safety Board did not determine the probable cause and does not plan to issue a report or open a public docket. The terrorist attacks of September 11, 2001 are under the jurisdiction of the Federal Bureau of Investigation. The Safety Board provided requested technical assistance to the FBI, and any material generated by the NTSB is under the control of the FBI.

NTSB zu AA 11, anaglog zu UA 175, AA 77 und UA 93

Die Passage “The Safety Board […] does not plan to issue a report or open a public docket” sollte im Kontext des gesamten Absatzes verstanden warden. Was das NTSB nicht verfasst hat, ist ein Final Report bzw. Aircraft Accident Report wie die unter 1. genannten Beispiele.
Ein solcher Report benennt die Ursache des untersuchten Vorfalls und wertet hierfür Radardaten etc. aus. Die Datenauswertung hat das NTSB nachweislich vorgenommen, das Ergebnis ist in über einem Dutzend Reporte seit FOIA-Freigaben August 2006 für jedermann nachzulesen. Die Zusammenführung in einem Final Report fand nicht statt.

Literatur

Creed, Patrick/Newman, Rick: Firefight. Inside the Battle to Save the Pentagon on 9/11. New York: Presidio Press 2008

Sarsfield, Liam P./Stanley, William L./Lebow, Cynthia C./Ettegudi, Emile/Henning, Garth: Safety in the Sky. Personal and Parties in NTSB Accident Investigations. RAND 2000 (Online)

Hinterlasse eine Antwort

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind markiert *

*

Du kannst folgende HTML-Tags benutzen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>