Die doppelte Delta-Maschine

Der Flug Delta 1889 galt zeitweilig als entführt (Details, vgl. auch die Delta-timeline des ZOB). Ein Versuch, Delta 1989 für wargames-Spekulationen fruchtbar zu machen, stammt vom Blogger Woodybox. Woodybox zufolge gab es nämlich nicht nur eine, sondern zwei Delta-Maschinen, die als entführt galten, Delta 1989 und Delta 89:

As matters stand, the [NORAD] tapes provide watertight proof that Delta 89 was NOT Delta 1989, Delta 89 being defined as the aircraft that was tracked by NEADS between 9:41 and 9:44.

Die beiden Delta-Maschinen seien durch folgende Merkmale unterschieden:

Call sign……………..Delta 1989…………………..Delta 89
Flight plan…………..Boston-Los Angeles………Boston-Las Vegas
Squawk code……….1304……………………………7112
Direction at 9:43……westbound………………….southwest/southbound
Transponder…………continously working……….turned off at 9:44

Ironischerweise halten sich die von Woodybox zitierten Akteure selbst nicht an diese Sprachregelung (meine Herv.):

9:39:31 Colin Scoggins, Boston Center military. Hijacked aircraft Delta nineteen eighty-nine. I give you the code 1304, presently due south of Cleveland, heading westbound, destination Las Vegas. And is this one a hijack, Sir? We believe it is. Didn’t it squawk hijack? We don’t umm…I don’t know – it’s squawking 1304 if you want to crank him up. 767, altitude 350. Where did it take off? Out of Boston. We’re trying to get a tail number on that if you want to get someone up.

9:42:43 Indy Center? Indianapolis Center: Delta eight-nine have you information on that aircraft? I want to give you a heads-up. This is another hijacked aircraft, Boston to Las Vegas with a Mode 3 of 1304. We do have contact. ((repeats informations)).

Ein weiterer Schnappschuss (NEADS-Tapes, Id Op, 09:44 EDT, meine Herv.):

Watson: Hello, this is Huntress ID, I wanted to give you a heads up in your center. Currently, we have Delta eight niner, it’s a seven sixty seven, out of Boston, headed for Las Vegas, last known, now a confirmed hijack on a mode 3 of one three zero four.

Die laxe Abkürzung “Delta 89″ bezieht sich nachweislich auf den Flug mit Transpondercode 1304, also Delta 1989, was auch im Gespräch selbst explizit gemacht wird (NEADS-Tapes, ID Op, 09:44 EDT):

ZOB Greg Dukeman: Cleveland Military, Dukeman.
NEADS Shelley Watson: Cleveland Center, Huntress ID. Ah, we are obviously having, ah, a pretty bad situation going on with aircraft. I wanted to give you a heads up.
Dukeman: Ah, did they get into the, ah, hold on please. Ok, go ahead.
Watson: Yes sir. Delta airlines eight niner is a hijack headed, it is in your sector currently right now. Mode 3 one three zero four, we’re not sure of his intentions, and we had—
Dukeman: Hold on, hold on, I, ah, want you to talk to ah—
Watson: Go ahead sir. Transfer me out.
ZOB Kim Wernica: Hello.
Watson: Hello, this is Huntress ID, I wanted to give you a heads up in your center. Currently, we have Delta eight niner, it’s a seven sixty seven, out of Boston, headed for Las Vegas, last known, now a confirmed hijack on a mode 3 of one three zero four.
Wernica: Ok.
Watson: And, he is in your center. As you know, we have about five aircraft, currently, that are missing out of Boston, two of ‘em, ah, into the World Trade Center and now Washington, ah, has confirmed near the White House. So, this apparently is pretty serious. This is Delta eight niner, I’m not sure where his intentions are, but if you have any—oh, I’m sorry, one nine eight nine. I just got now, it’s one nine eight nine.
Wernica: Nineteen eight nine is a confirmed hijack. Ok.

Die Maschine mit dem Transpondercode 7112 fliegt in einem völlig anderen Gebiet und hat nichts mit Delta (19)89 zu tun (Details).
Den Unterschied in der Richtung von Delta 89 und Delta 1989 leitet Woodybox daraus ab, dass NEADS das ZID über Delta 89 informiert – eine solche Information sei angesichts der Flugbahn von Delta 1889 nicht nötig gewesen:

Now NEADS contacts Indianapolis Center to inform them that Delta 89 is heading for their airspace. This is evidence that Delta 89 is flying southwest- or southbound at that point because the boundary to Indianapolis Center runs 40 miles south of Cleveland. In contrast, Delta 1989 never goes south, and especially at 9:43, it is flying westbound (direction 285) according to the Cleveland Center/Delta 1989 transcript:

Doch Delta 1989 flog von Anfang an südwestlich. Sowohl der Weg nach Las Vegas als auch nach Los Angeles hätte den Flug über Indiana und damit mindestens an die Grenze des Überwachungsgebiets des ZID geführt. Legt man eine Karte unter die Flugbahn von Delta (19)89 zwischen 08:30 und 10:00 EDT, wird ersichtlich, wie das NEADS auf die Idee kommen konnte, das ZID zu informieren. Die grüne Linie markiert die tatsächliche Flugbahn, die rote Linie die Flugbahn von Delta 1989, wäre der Flug nicht am Ende nach Cleveland abgebogen. Das schwarze “x” markiert in etwa die Koordinate, die im Gespräch zwischen NEADS und ZID kommuniziert wird und auch den Zeitpunkt, zu dem sie geäußert wird. Zu diesem Zeitpunkt war für NEADS nicht abzusehen, dass der Schwenk nach Norden einen kompletten Bogen und eine Landung in Cleveland ergeben würde.

Bleibt als einzige nicht-fingierte Beobachtung von Woodybox die Falschangabe des Zielflughafens durch Colin Scoggins, der Los Angeles mit Las Vegas verwechselt – eine Verwechselung, die angesichts der ähnlichen Abkürzungen (LAS – LAX) erklärbar ist und auf den Tapes selbst ihre Widerspiegelung findet (NEADS-Tapes, ID Op, 09:43 EDT):

ZID Staffer: Boston to LAS, right?
NEADS Shelley Watson: LAX?
ZID Staffer: LAX?
Watson: I’ve got Vegas, sir. Whatever Vegas is.
ZID Staffer: Oh, LAS. Ok, Las Vegas. Ok, ’cause we’re not showin’ him in the system anywhere.

Laut dem MFR des ID-Personals bei NEADS sei die Verwechslung zeitnah aufgefallen:

They began looking for a Delta 89 (Note: the flight is actually Delta 1989) as another hijack. They found it on the scope and had him as a “confirmed hijack”. They originally believed Delta 89 was on a flight path to Las Vegas, but then realized it was to Los Angeles. They marked it as a “Special” flight for tracking purposes. They informed Cleveland Center of Delta 89’s status and that it was in Cleveland Center. They gave Cleveland Center the information that it was headed to Los Vegas, not Los Angeles.

Zuletzt sein erwähnt, dass auch in den Radardaten keine zusätzliche Maschine namens “Delta 89″ auftaucht.
Man kann es drehen und wenden, wie man will: Delta (19)89 ist eine Maschine, nicht zwei.

Hinterlasse eine Antwort

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind markiert *

*

Du kannst folgende HTML-Tags benutzen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>